02.10.14

Ο μητροπολιτικός ποδηλατόδρομος στο Λεκανοπέδιο της Αττικής είναι μια ιστορία που φαίνεται να έχει την αφετηρία της τουλάχιστον στο 2007, κατόπιν σύντομης έρευνας.

Ένα εύκολο σχόλιο για αυτήν την ιστορία  είναι το «Όλα τα είχε η Μαριορή ο φερετζές της έλειπε», το οποίο και απαξιώνει ένα όραμα κάποιων ανθρώπων που αποσκοπεί στο να δώσει έναν ακόμη λόγο για να ζεις ή να επισκέπτεσαι το Λεκανοπέδιο της Αττικής.

Μια προοπτική αλλάγης στον τρόπο μετακίνησης, μέσω της ενοποίησης των μέσων μεταφοράς και μια προοπτική ενότητας μέσω της ενοποίησης των Δήμων που διατρέχει και κατά συνέπεια (ίσως) και των Δημοτών. Ένα όραμα ήπιας και αρμονικής συνύπαρξης.

Η ιστορία εν συντομία.

Μάρτιος 2007

Δύο πλήρεις διαδρομές για ποδήλατα προτείνει για την πρωτεύουσα ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Θάνος Βλαστός.

Η πρώτη ξεκινά από τον πεζοδρομημένο άξονα της Δ. Αρεοπαγίτου και Απ. Παύλου, συνεχίζει στην οδό Θεσσαλονίκης σε διαδρομή παράλληλη με τη γραμμή του τρόλεϊ και φθάνει στον Ταύρο για καταλήξει στο Μοσχάτο μέσα από την παρόχθια ζώνη του Ιλισού. Στο τελευταίο κομμάτι λειτουργεί από χρόνια ένας διάδρομος 200 μέτρων και λόγω της πεζοδρόμησής της υπολογίζεται ότι χρειάζεται να γίνουν παρεμβάσεις μόνον στο 30% της διαδρομής που θα ενώσει με τον πιο οικολογικό τρόπο το κέντρο της πρωτεύουσας με το θαλάσσιο μέτωπο.

Η δεύτερη έχει αφετηρία την περιοχή του Θησείου, συνεχίζει στις οδούς Αθηνάς και 3ης Σεπτεμβρίου, με προορισμό τις υποβαθμισμένες γειτονιές εκατέρωθεν της Πατησίων.

Στην εύλογη παρατήρησή μας αν η πρωτεύουσα «χωράει» τέτοιες παρεμβάσεις, ο κ. Βλαστός είναι κατηγορηματικός: «Ο χώρος μέσα στην πόλη μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους. Το κάναμε πριν από πολλά χρόνια και με πολλές αντιδράσεις δημιουργώντας τις λεωφορειολωρίδες. Σήμερα όλοι παραδέχονται ότι έδωσαν άλλες δυνατότητες στις συγκοινωνίες. Εξασφαλίσαμε χώρο για το τραμ, προχωρήσαμε στην πεζοδρόμηση της Δ. Αρεοπαγίτου που φαινόταν αδύνατη. Εχουμε τρόπους, άμα βεβαίως θέλουμε να προχωρήσουμε».

Ο καθηγητής του Πολυτεχνείου παρατηρεί: «Η Αθήνα δεν διαθέτει δρόμους κατάλληλους για Ι.Χ. Δεν μπορούμε με συνήθειες Λος Αντζελες. Στην πρωτεύουσα τα αυτοκίνητα κινούνται με μέση ταχύτητα 5 χλμ., όταν το ποδήλατο πιάνει εύκολα 20-25 χλμ.». Γνώστης των κανόνων σχεδιασμού ποδηλατόδρομων, μας εξηγεί ότι η πιο φθηνή και απλή λύση είναι η δημιουργία μιας χρωματιστής λωρίδας κατά μήκος επιλεγμένων διαδρομών. Ξέρει όμως και τα προβλήματα: «Στην Ελλάδα δεν έχουμε μάθει ακόμη να σεβόμαστε τέτοιες ρυθμίσεις», παραδέχεται και γι’ αυτό προτείνει ειδικές κατασκευές στα πεζοδρόμια.

«Χρειαζόμαστε αλλαγή νοοτροπίας, οι συνθήκες αλλάζουν κι εμείς σφυρίζουμε αδιάφορα», παρατηρεί και επισημαίνει ότι το ποδήλατο είναι ένα οικολογικό μέσο που ταιριάζει στην ψυχοσύνθεση του Ελληνα, αφού του εξασφαλίζει την ατομικότητα και την ελευθερία στις μετακινήσεις του.

Μάρτιος 2011

Περιγραφή των αξόνων του Μητροπολιτικού δικτύου ποδηλάτου Αθήνας
Η μελέτη και ο χάρτης του

http://www.podilates.gr/sites/default/files/Mitropolitiko%20Diktyo%20Podilatou%20Athinas_PERIGRAFI.pdf

http://www.podilates.gr/sites/default/files/Mitropolitiko%20Diktyo%20Podilatou%20Athinas_XARTIS.pdf

Σεπτέμβριος 2014

Κηφισιά-Φάληρο με ποδήλατο από το 2015 – Έρχεται μητροπολιτικός ποδηλατόδρομος

Έναν μητροπολιτικό ποδηλατόδρομο μήκους 27 χιλιομέτρων που θα συνδέει την Κηφισιά με την Αθήνα και από εκεί με το Φάληρο θα αποκτήσει το Λεκανοπέδιο της Αττικής όπως προέκυψε από τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν ο υπουργός Περιβάλλοντος, Γιάννης Μανιάτης και το δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης με αφορμή την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας (16-22/9) στο πλαίσιο της οποίας θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, το τριήμερο από 19-21 Σεπτεμβρίου..

Ο κ. Μανιάτης με αφορμή την εβδομάδα βιώσιμης κινητικότητας με σύνθημα: «Οι δρόμοι μας, η επιλογή μας» ανακοίνωσε την έναρξη υλοποίησης του έργου του πρώτου μητροπολιτικού ποδηλατοδρόμου στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας από την Κηφισιά έως το Φάληρο, και σημείωσε ότι «ήδη έχει δημοπρατηθεί και υπογραφεί η σύμβαση για το νότιο τμήμα του ποδηλατοδρόμου από το Γκάζι έως το Φάληρο, μήκους 11 χιλιομέτρων με χρόνο ολοκλήρωσης το 2015». Σε ό,τι αφορά το βόρειο τμήμα του ποδηλατοδρόμου, βρίσκεται στην φάση τηςδιαβούλευσης με τα δημοτικά συμβούλια των δήμων και σύντομα θα μπει στην τελική φάση για την δημοπράτηση.

“Επιτέλους ο μητροπολιτικός ποδηλατόδρομος γίνεται πράξη. Πριν δύο μήνες, υπογράψαμε τη σύμβαση με τον ανάδοχο για την υλοποίηση του νοτίου τμήματος, από το Γκάζι μέχρι το Φάληρο. Είναι ένα έργο μήκους 11 χιλιομέτρων, προϋπολογισμού 2.200.000 ευρώ, που θα παραδοθεί για χρήση στους ποδηλάτες στο τέλος του 2015, σε λιγότερο δηλαδή από 1,5 χρόνο από σήμερα. Το βόρειο τμήμα του, από το Γκάζι ως την Κηφισιά, είναι έργο με σημαντικό βαθμό ωριμότητας, καθώς έχουμε τελειώσει τις μελέτες και τη διαβούλευση με τα οχτώ δημοτικά συμβούλια των δήμων από τους οποίους διέρχεται. Έχει συνολικό μήκος 16 χλμ κι ο προϋπολογισμός ξεπερνά τα 9.000.000 εκ ευρώ. Τις αμέσως επόμενες εβδομάδες πρόκειται να ξεκινήσει ο διαγωνισμός, να κατακυρωθεί, ώστε και αυτό το έργο να ολοκληρωθεί μέσα στο 2015. Μιλούμε, λοιπόν, για τον Μητροπολιτικό Ποδηλατόδρομο της Αθήνας, συνολικού μήκους 27 χλμ, στον οποίο θα «κουμπώσουμε» με την μορφή «Τ» τα τοπικά δίκτυα ποδηλατοδρόμων από όλους τους Δήμους από τους οποίους διέρχεται” δήλωσε ο Γιάννης Μανιάτης.

Έχει μεγάλη σημασία η φιλοσοφία χάραξης του ποδηλατοδρόμου, γιατί στόχος μας ήταν από τη μία να διευκολύνουμε τη διακίνηση των ποδηλάτων, από την άλλη να διευκολύνουμε και την μετεπιβίβαση σε μέσα σταθερής τροχιάς, δηλαδή στον ΗΣΑΠ και το ΜΕΤΡΟ. Ταυτόχρονα, το γεγονός ότι ο ποδηλατόδρομος αυτός διέρχεται πλησίον αρχαιολογικών χώρων έχει τη δική του ομορφιά και αισθητική και ασφαλώς και ελκυστικότητά, έχει ήπιες κλίσεις, άρα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από άτομα μεγάλης ηλικίας. Θεωρώ, λοιπόν, πως αποτελεί μία πολύ σημαντική, βιώσιμου χαρακτήρα, παρέμβαση στην αστική μετακίνηση με στόχο να καταστήσουμε την Αθήνα και την ευρύτερη περιοχή βιώσιμη για όλους τους πολίτες”.

Ίδωμεν…

SOURCES

1. www.podilates.gr

2.www.econews.gr

EDIT

kaptech